historia
År 1925 inköpte Knut Eriksson sin första lastbil, det var en T-ford som kostade 2525 kronor. 1928 sökte Eriksson godslinjetrafik Ånäset-Umeå två dagar i veckan med en maxhastighet på 25 Km/h. Åkeriet hade nu tre lastbilar. År 1936 byggdes ett garage med fyra portar, 1937 inköptes en lastbil av åkare Gunnar Lundqvist i Lövånger, senare söktes linjetillstånd och samtrafik med SJ på sträckan Ånäset-Lövånger-Vallen-Skellefteå, ytterligare två år senare köptes en lastbil med trafiktillstånd av Sven Degerfeldt. Åkeriet hade nu sex lastbilar, sex chaufförer samt sex hjälplastare. 1940 etablerades ytterligare en linje, Ånäset-Kålaboda-Flarken-Robertsfors-Umeå. En Volvo AC 5790 inköptes. Bilen levererades med kolgas-aggregat, åtvidabergshytt, fast flak, en vindrutetorkare, en backspegel, körvisare och värmeelement med varmluft till vindrutan, kostnad, 10 770 kronor.
Med parollen "Finlands sak är vår" klargjordes på ett realistiskt sätt vårt finska broderfolks svåra situation. Den kalla och hårda vintern skapade den ända och återstående möjligheten, biltransporter över Kvarken. Holmsund-Vasa
 På endast tre dagar skulle bilarna kalkas vita och Svea (Erikssons fru) skulle sy upp snödräkter med huvor av lärft från mjölsäckar

Bilarna fick inte synas vid flyganfall och chaufförerna skulle kunna gömma sig bland snövallarna. Svea sa till sin man att det var ett riskabelt uppdrag så han fick allt köra en bil själv. Knut körde AC 2010 och John Lövgren som var ungkarl körde AC 351

Natten mot den 13 mars år 1940 körde 64 lastbilar fast i snösmassorna ute på Kvarken. De befann sig då ca 13 km från Holmögadd och efter någon timme tog drivmedlet slut och därmed värmen i hytten. Samtliga förare lyckades efter en plågsamvandring nå räddningen på Holmögadd. Även bilarna kunde räddas efter ett par dygn.

Ériksson körde med Volvo Hesselman 90 hk. som gick på råolja(diesel) över Kvarken. Nu skulle bilarna byggas om till gengasdrift men om han skulle anmäla sig till Petsamo-trafiken så skulle han få köra på råolja. Eriksson och Ville Glaas åkte på nästa äventyr och körde varsin bil. Vid finska Petsamo, det enda andningshålet, inskeppades allt från kaffe till flygplan (J9 från USA). För den 68 mil långa transporten mellan Liinahamari(Petsamo) och Haparanda fick varje lastbil som lastades över fyra ton 323 kronor per resa. Vägarna var smala och i dåligt skick. Den fyra kilometer långa Magnerbacken(av chaufförerna kallad mördarbacken) var landsvägsrövarnas populäraste tillhåll. Här kunde  de hoppa upp  på bilens flak och kasta ner däck, kaffesäckar eller allt av värde medan bilarna segade sig upp. Om inte säckarna kastades av så tappades de på sitt innehåll medan rövarna sprang bredvid flaket. Det krävdes mycket mod för att ingripa in mot dessa vägpirater. Tack vare importen av kaffe via Linnahamari och "tappade" kaffesäckar var finska Lappland det enda område där man dagligen kokade RIKTIGT kaffe.
Under 1940-1950 talet köpte Eriksson hö och kol som levererades på järnväg från Umeå och Skellefteå till militären och bönder.


1956 köptes åkeriet av sonen Sten Sture.
Linjen Umeå-Gävle utökades senare med linjen
Umeå-Skellefteå


Idag drivs åkeriet av tredje generationen Eriksson
Tommy Eriksson tog över åkeriet 1982



1946 började åkeriet köra ost till Stockholm. Chaufförerna övernattade
alltid på Hotel Thule på Sveavägen, där var det inga problem med
parkeringen, för mitt på Sveavägen var det bara att ställa lastbilen
tvärs över gatan. Idag är Sveavägen 6 filig.
Foto: StenSture 1951


Henry Malm försöker komma loss från den mjuka körbanan.
Foto: StenSture 1946



Hösten 1949 hade Kurt Eriksson och Bengt Markström hämtat mjöl, socker
och sirapsfat (300 kg) från Sveabolagets båt i Sikeåhamn. Ett gupp på vägen
hem gjorde att släpvagnens dragbom av trä gick av. Sirapsfatet till v.ibild
slog runt och ställde sig med öppningen uppåt. Kurt kliar sig i huvudet och
Bengt plockar bland säckarna.
Foto: StenSture 28/9 1949



Chaufför Rune Lundgren hjälplastare Kjell Burman och StenSture lastar
timmer i Pellboda. Men det bar sig inte bättre än att v.bakhjul skar ner,
men med en planka mellan timmer och flaket , Kjell som vågmästare
kom bilen upp på vägen igen.
Foto: StenSture


Kyrkogatan 10, 915 34 Ånäset  tel 0934-39333  070-3119500   fax 0934-20244  e.post  tommy@stenstures.se